Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Løst og fast om det at køre på motorcykel og alt det der li'som hører med! :D

(bla. det meget B R E D E smil! :D

Hvis du har lyst til at deltage i debatten, send en mail ved at klikke H E R
med dine data, så opretter vi dig til bloggen!

Klik på
http://mcpilots.dk for at vende tilbage til hjemmesiden.

Test af RF900R

MotorcyklerPosted by Hans Erik Friday, December 01 2006 20:47:06

RF900R – en ’Alien-Ferrari-haj’ fra Japan (i Randers ;o)

De siger den ligner en mellemting mellem en Ferrari, en tigerhaj og noget fra ’Alien’filmene! Og det er nok ikke helt ved siden af. En af designerne siges nemlig at have tilbragt flere måneder i det lokale akvarium, for at studere de logerende. Her blev han bla. betaget af Manta-fiskene(!), som bla. skulle være årsagen til at RF’eren fik sine sidegæller!

Mange kendere siger også, (og jeg er en af dem ;o), at RF’eren er en af de mest oversete motorcykler på markedet overhovedet. Som en unik og selvstændig Suzuki-produktions maskine, dækker RF’eren det brede spektrum i overgangen fra 600 klassen, og op til de mest moderne superbikes i 1000+ klassen.

Vægtmæssigt ligger RF900R med sine 203 kg tom, i det absolutte lette ende af skalaen, og nærmest med 600’ mål og vægt, er den egentlig lidt ’uhyggelig’ med sine 135 HK på krumtappen, hvilket svarer til hele 1,50 Kg/HK! (Gjaldt det bare også piloten..;o)

Jeg følte overgangen fra min 750 GSXF som værende ’ikke så stor’ i første omgang. Jeg må dog konstatere, at der er forskel! Stor forskel! Man sidder godt på RF’eren. Hvilket jeg også gjorde på GSXF’eren. Der er god plads, især på bagsædet, benene er godt gemt af vejen bag den rimeligt store kåbe. Man sidder en anelse foroverbøjet, men ikke så meget at det er noget problem. Comforten er helt i top, med temperaturmåler, indikationslamper for: blink, olie, strøm, langlys sam tank Proncippet er enkelt. Når der ikke er noget i vejen, er alle lamper slukkede! Nemt ikk´? RF’eren accellerer på en helt anden måde end 750’eren. Ved 3.000 omdrejninger og opefter, går den nærmest ’amok’, og fortsætter op til de ’magiske’ 9.000 omdrejninger, hvor momentet topper, og motoren yder 135 HK, og hvor nålen efter sigende skulle stå på 270! (252) iflg. bogen…

Bremserne er udpræget gode. Forbremsen tager godt fat, og er let at dosere. Bagbremsen er præcis og kan i den rigtige kombination af bremseteknik, standse cyklen sikkert og hurtigt. Man føler sig enormt tryg på RF’eren. Den har både et stort kraftoverskud, og er utrolig let at tumle. Især i sving overrasker den gang på gang positivt. Med den lave vægt, og de gode styreegenskaber, gør RF’eren svingkørsel til en fornøjelse. Efter jeg fik nye dæk (dunlop Spotmax D207 for, D205 bag) er det blevet en sand fornøjelse, og der er sket en mærkbar udvikling i vejgrebet, ikke mindst i vådt føre.

En rigtig blanding af en sportsmaskine, med suveræne touringegenskaber gør efter min mening RF900R til noget nær den perfekte motorcykel. Maskinen kan køre alt og alle formål. Touringegenskaberne blev ikke mindst bekræftede, efter seneste sommertur på næsten 5.000 km sydpå, hvor RF’eren virkelig viste sit sande jeg, og bestod prøven med et rent 13 tal! Ikke engang et snært af ’ondt i ryggen’ (og mig med min ryg..!).

Primæssigt må man sige, at man virkelig får valuta for pengene. En ’ny’ RF900R koster i dag 135.000, som gør RF’eren til et af de absolut bedste køb, hvis man ser på pris/HK etc. Derudover får man en pålidelig, effektiv og yderst velkørende motorcykel, der vil fremad!

Blog Image

Suzuki RF 900 R

Vandkølet, 4 cyl., 4-takt DOHC, 937 ccm. motor, 135 HK (99 KW) v. 9.000 o/m.

203/235 Kg. Sædehøjde 805 mm.

Max. moment: 10,2 kgm (100,2 Nm) / 9.000 o/m.

Dobbelt overliggende knastaksler, 16V. TSCC.

Hydraulisk kobling, 5 gear.

Stel: dobbelt monocoque-lignende perimeterramme i stål, med påboltede underrør og med bærende motor. Kronhovedvinkel 65,7°. Efterløb: 102mm, Akselafstand: 1440 mm.

Affjedring for: Hydraulisk teleskopgaffel med 43 mm gaffelben. Justerbar fjederforspænding og

dæmpning. Fjedervandring: 120 mm.

Affjedring bag: Svinggaffel med centralt placeret støddæmper. Justerbar fjederforspænding og

dæmpning. Fjedervandring: 130 mm.

Dæk: for: 120/70-ZR17, på 3,50’’ alufælg, bag: 170/60-ZR17 på 5,50’’ alufælg. Bremser, for: dobbeltskive Ø 310 mm, flydende ophæng. 4 stemplede fast ophængte calipere.

bag: enkeltskive, Ø 240 mm, fast ophæng. 2 stemplet fast ophængte caliper.

Mål & vægt: Længde 2130 mm. Tom vægt 203 kg., fuldtanket 235 kg., tilladt total vægt: 420 kg.

Vægt/kraftforhold: 1,53 kg pr. HK.

Tankkapacitet: 21 l, res. 5 l., oliekapacitet 3,3 l.

Tophastighed: 253 km/t. Acceleration: 0-100 - 3,3 sek., 0-200 - 10,7 sek.

Benzinforbrug: 13,1 - 19,8 km/l,

Kilder: Suzuki motor Corp., Mc Revyen 97’, Touring Nyt test 6/94.

Blog Image

  • Comments(3)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by toni Wednesday, September 05 2007 13:02:39

I like this site!

Posted by Peter Wednesday, September 05 2007 10:38:32

Thanks for the special work and information!

Posted by Suse Wednesday, September 05 2007 10:36:02

Hello! Very interesting and professional site.