Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Løst og fast om det at køre på motorcykel og alt det der li'som hører med! :D

(bla. det meget B R E D E smil! :D

Hvis du har lyst til at deltage i debatten, send en mail ved at klikke H E R
med dine data, så opretter vi dig til bloggen!

Klik på
http://mcpilots.dk for at vende tilbage til hjemmesiden.

Test under broen.

MotorcyklerPosted by Hans Erik Friday, December 01 2006 21:06:26

Test under Broen 2001. Af Hans Erik Elley

Forventningerne var høje da jeg lørdag d. 31. marts kørte til Nyborg for at opleve Yamaha’s berømte testdag under Storebæltsbroen, på det gamle færgeopmarcheringsområde. Producenten stiller med hele garden: Mc, bådmotorer/både, jetski etc. Turen derned foregik i bil. Man vidste jo ikke om det berømte danske ’forårsvejr’ havde i sinde at vise sig fra dets gode side. Desuden skulle jeg jo videre til min fødeby Sønderborg for at besøge familie og venner om søndagen. Jeg var stået relativt tidligt op, og nåede til Nyborg ved kl. 10.30. De første 70-80 mennesker havde allerede indfundet sig, og testkørslerne var allerede i fuld gang. ”Hov, var det ikke den der XJR1300?” Det var vist den første jeg så, der drønede forbi på ’langsiden’. Jeg fik hurtigt min jakke og min hjelm, samt handsker fisket ud af bagagerummet, NU SKULLE DER FJØJTME TESTES YAMAHA’ERE. En sand drøm var ved at gå i opfyldelse. Tænk at kunne få lov til at køre på de sidste nye MC-modeller, helt kvit og frit. WOW! Jeg havde sagt til mig selv hjemmefra, at hvis jeg bare kunne få lov til at prøve R6’eren, ville jeg ansé dagen for at være succesfuld. Jeg havde hørt om skrækscenarier med at man skulle vente i 5-6 timer på at komme ud at køre. Det skulle vise sige at være HELT anderledes… Det første der skete var at jeg så at Yamaha havde hyret det meste af medlemmerne fra Virago-klubben til at være styrmænd på testkørslerne. Den første ’stand’ var stedet hvor man kunne prøvekøre Yamaha’s flagskib for racere: R1! ’En drøm bare at få lov at sidde på den’, tænkte jeg. Men, hov. Hvad var det? Der stod jo ikke ret mange i kø!? Jeg skyndte (læs: løb) hen til standen, hvor jeg til min store glæde kendte den person er stod for testkørsler på R1’eren, så jeg kom vist lidt forrest i køen…;o) Jeg aftalte med Susanne, som hun hedder, at hun skulle tage et par billeder af mig, når jeg kom tilbage fra turen rundt på den lukkede bane, man havde indrettet på det gamle færgeområde. Ruten var en mindre provisorisk road-racing-bane, med mange sving etc. Nå, men jeg op på ’dyret’, og så af sted! (JEG SAD VIRKELIG PÅ EN RIGTIG R1’er – FOR VILDT !!! ) YZF-R1 (’R’-et står for Respekt!) ;O)

Blog Image

Og jeg må sige, at jeg aldrig nogen sinde har følt at en MC var mere letkørt end R1’eren. Godt nok ligger man noget foroverbøjet, men for HUNNERN hvor den styrer! Jeg havde på fornemmelsen, at jeg kunne styre cyklen med det yderste af den ene balle! Og bremserne! Mumpf! Jeg havde vist klokken oppe på ca. 90 (!) på et (kort) tidspunkt, men formåede at bremse ned utroligt sikkert, bidfast og effektivt. MANNER – what a ride! Jeg var helt svimmel (og solgt!) ;O) Selv efter min tur (der ca. tog 2½ min.) var der til min store forbavselse stadig ikke kommet særligt mange mennesker endnu, så det muliggjorde faktisk at man næsten uden videre kunne komme ud at køre på en ny model umiddelbart efter. FEDT! Næste cykel var den nye Fazer 1000. Forventningerne var naturligvis høje, da jeg fik cyklen fra den forrige kører stukket ud. Den har jo samme, dog let neddroslede, motor som R1’eren. Det er selvfølgelig uretfærdigt at sammenligne på en så kort bane, men alligevel kan man godt føle forskel. Og jeg må sige at mine forventninger ikke helt blev opfyldt. Fazeren virker større og højere at sidde på. Den er forsynet med styrkåbe, så man kan se motorblokken. Dette gør naturligvis at luftmodstanden er noget større. Den virkede også en anelse mindre styrevillig end R1’eren. Men helt fed at køre på alligevel, og skal nok gøre sig.

FZS 1000 Fazer.

Blog Image

Så gik det lige pludselig hurtigt. Man var hurtigt rundt på banen, (det bliver hurtigt sjovt…;o) Næste cykel der var ledig, var en gammel drøm: Thunderacen. en rigtig go’ gammel solid 1000’er super sport tourer med masser af kraft. Den var i sin tid topmodel med en topfart på hele 266 km/t. Den var forud for sin tid. Og nu sad jeg på den! Det første sving, og man kunne straks mærke forskel på 10 års udvikling. Den var ikke beregnet til det der ’svingpjat’. Den er født til de store lange stræk, tænkte jeg. Men sjovt at få lov til at køre den. Den er absolut en overvejelse værd, hvis man søger et gunstigt alternativ i 1000’er klassen til touring. Thunderacen kan erhverves for den nette sum af kr. 170 TKR, hvilket er ’billigt’ ift. andre i klassen.

YZF 1000 R Thunderace

Blog Image

Nu manglede jeg egentlig kun en enkelt at ’drømmerne’. Det var R6’eren. Jeg stillede mig i kø, og foran stod kun 2 foran mig, da en sørgelig melding nåede frem til standen. ”Der er en der er væltet på R6’eren. Det ta’r nok et par timer inden den kommer ud at køre igen”. DAMN, tænkte jeg. Redningen stod dog nær. Der var en der sagde: ”I kan jo bare prøve Thundercat’en”. - Drømte jeg? Thundercat’en er nok den MC i 600 klassen, jeg allerflest gange har være rigtig ’lun’ på. Den herskede engang suverænt i 600 klassen, og har ry for en dælens perfekt motorgang. Og nu stod den foran mig. Jeg var nær besvimet. ”Godt jeg har husket digi-kameraet, ellers ville ingen sgu’ da tro mig hjemme”, tænkte jeg. En rigtig fed maskine at køre på. Naturligvis med et par år på ’designer og konstruktions-bagen’ men alligevel. En dejlig sag på 100HK! Og så i blå!

YZF 600R Thundercat

Blog Image

Herefter var der pause, med roadracing opvisning, med bl.a. Rene Prang og ’gutterne’ på deres Yamaha ’fabriks-maskiner’. Med wheelies og det hele…

Rene Prang og ’gutterne’ efter opvisningen.

Blog Image

Efter pausen, hvor der også blev lidt tid til at kigge på både og jetski (kedeligt…;o), gik turen tilbage til test-course, hvor nye udfordringer ventede. XJR 1300’en var også blevet skadet efter et styrt (Wheelie wannabe…:-(, så den var også udelukket. Jeg fandt så standen med FJR1300 (’Pede-waggon’ ;o). En stor ’møgbeskidt’ super-tourer, med alt den luksus man kan forestille sig. Ét ord beskriver den bedst: STOR! Jeg tog plads og kørte en runde. Og min eneste kommentar da jeg var tilbage: ’F…. den er stor’! (Læs: Lokum! ;o)

1’Lokum'. (Kærligt ment, red . :)

Blog Image

Efter sådan en sindsoprivende dag, ’var der ikke noget, der kunne slå mig af pinden’, tænkte jeg. Jeg havde kørt på 600% flere sprit-nye motorcykler end jeg nogen sinde havde regnet med, så ville jeg ’dø’ den dag, ville jeg ’dø lykkelig’ xo), tænkte jeg, da jeg fik øje på en legende: VMAX! ”Den SKAL jeg sgu prøve”, udbrød jeg, og stillede mig i kø. ”Så kan jeg også sige, at jeg har kørt Custom i dag!” VMAX er indbegrebet af en ’kult-cykel’. Berygtet for sit vilde accelerations-moment, hvor designeren/konstruktøren mere har lagt vægt på lynhurtig og brutal acceleration, i stedet for stabilitet. Og det kan mærkes! Det første indtryk jeg fik var, at den var vildt lille! ”Det kan sgu’ da ikke være en 1200’, tænkte jeg. Men det var det. – Og så gav jeg gas! Og det passer! Den rykker helt vildt, og så har den 140 HK!, Det rykker i hele cyklen! Den har kun en mission – FREMAD! Sving er ikke noget for en VMAX. Den er bygget til at fyre den af ned af de lange boulevarder i storbyen. Et privilegium at have kørt på VMAX! Vruuummm!

V-Max 1200 (uden lattergasanlæg! ;o)

Blog Image

En rigtig fed afslutning på en rigtig fed MC-dag i Nyborg. Alle drømmene og mere blev indfriet, og en hemmelig forelskelse i en hvis R1’er var konklusionen efter Yamaha’s Test under Broen 2001.

MC hilsen H@ns Erik :)

Blog Image

:D R1 -the ride! :D

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post8

Test af RF900R

MotorcyklerPosted by Hans Erik Friday, December 01 2006 20:47:06

RF900R – en ’Alien-Ferrari-haj’ fra Japan (i Randers ;o)

De siger den ligner en mellemting mellem en Ferrari, en tigerhaj og noget fra ’Alien’filmene! Og det er nok ikke helt ved siden af. En af designerne siges nemlig at have tilbragt flere måneder i det lokale akvarium, for at studere de logerende. Her blev han bla. betaget af Manta-fiskene(!), som bla. skulle være årsagen til at RF’eren fik sine sidegæller!

Mange kendere siger også, (og jeg er en af dem ;o), at RF’eren er en af de mest oversete motorcykler på markedet overhovedet. Som en unik og selvstændig Suzuki-produktions maskine, dækker RF’eren det brede spektrum i overgangen fra 600 klassen, og op til de mest moderne superbikes i 1000+ klassen.

Vægtmæssigt ligger RF900R med sine 203 kg tom, i det absolutte lette ende af skalaen, og nærmest med 600’ mål og vægt, er den egentlig lidt ’uhyggelig’ med sine 135 HK på krumtappen, hvilket svarer til hele 1,50 Kg/HK! (Gjaldt det bare også piloten..;o)

Jeg følte overgangen fra min 750 GSXF som værende ’ikke så stor’ i første omgang. Jeg må dog konstatere, at der er forskel! Stor forskel! Man sidder godt på RF’eren. Hvilket jeg også gjorde på GSXF’eren. Der er god plads, især på bagsædet, benene er godt gemt af vejen bag den rimeligt store kåbe. Man sidder en anelse foroverbøjet, men ikke så meget at det er noget problem. Comforten er helt i top, med temperaturmåler, indikationslamper for: blink, olie, strøm, langlys sam tank Proncippet er enkelt. Når der ikke er noget i vejen, er alle lamper slukkede! Nemt ikk´? RF’eren accellerer på en helt anden måde end 750’eren. Ved 3.000 omdrejninger og opefter, går den nærmest ’amok’, og fortsætter op til de ’magiske’ 9.000 omdrejninger, hvor momentet topper, og motoren yder 135 HK, og hvor nålen efter sigende skulle stå på 270! (252) iflg. bogen…

Bremserne er udpræget gode. Forbremsen tager godt fat, og er let at dosere. Bagbremsen er præcis og kan i den rigtige kombination af bremseteknik, standse cyklen sikkert og hurtigt. Man føler sig enormt tryg på RF’eren. Den har både et stort kraftoverskud, og er utrolig let at tumle. Især i sving overrasker den gang på gang positivt. Med den lave vægt, og de gode styreegenskaber, gør RF’eren svingkørsel til en fornøjelse. Efter jeg fik nye dæk (dunlop Spotmax D207 for, D205 bag) er det blevet en sand fornøjelse, og der er sket en mærkbar udvikling i vejgrebet, ikke mindst i vådt føre.

En rigtig blanding af en sportsmaskine, med suveræne touringegenskaber gør efter min mening RF900R til noget nær den perfekte motorcykel. Maskinen kan køre alt og alle formål. Touringegenskaberne blev ikke mindst bekræftede, efter seneste sommertur på næsten 5.000 km sydpå, hvor RF’eren virkelig viste sit sande jeg, og bestod prøven med et rent 13 tal! Ikke engang et snært af ’ondt i ryggen’ (og mig med min ryg..!).

Primæssigt må man sige, at man virkelig får valuta for pengene. En ’ny’ RF900R koster i dag 135.000, som gør RF’eren til et af de absolut bedste køb, hvis man ser på pris/HK etc. Derudover får man en pålidelig, effektiv og yderst velkørende motorcykel, der vil fremad!

Blog Image

Suzuki RF 900 R

Vandkølet, 4 cyl., 4-takt DOHC, 937 ccm. motor, 135 HK (99 KW) v. 9.000 o/m.

203/235 Kg. Sædehøjde 805 mm.

Max. moment: 10,2 kgm (100,2 Nm) / 9.000 o/m.

Dobbelt overliggende knastaksler, 16V. TSCC.

Hydraulisk kobling, 5 gear.

Stel: dobbelt monocoque-lignende perimeterramme i stål, med påboltede underrør og med bærende motor. Kronhovedvinkel 65,7°. Efterløb: 102mm, Akselafstand: 1440 mm.

Affjedring for: Hydraulisk teleskopgaffel med 43 mm gaffelben. Justerbar fjederforspænding og

dæmpning. Fjedervandring: 120 mm.

Affjedring bag: Svinggaffel med centralt placeret støddæmper. Justerbar fjederforspænding og

dæmpning. Fjedervandring: 130 mm.

Dæk: for: 120/70-ZR17, på 3,50’’ alufælg, bag: 170/60-ZR17 på 5,50’’ alufælg. Bremser, for: dobbeltskive Ø 310 mm, flydende ophæng. 4 stemplede fast ophængte calipere.

bag: enkeltskive, Ø 240 mm, fast ophæng. 2 stemplet fast ophængte caliper.

Mål & vægt: Længde 2130 mm. Tom vægt 203 kg., fuldtanket 235 kg., tilladt total vægt: 420 kg.

Vægt/kraftforhold: 1,53 kg pr. HK.

Tankkapacitet: 21 l, res. 5 l., oliekapacitet 3,3 l.

Tophastighed: 253 km/t. Acceleration: 0-100 - 3,3 sek., 0-200 - 10,7 sek.

Benzinforbrug: 13,1 - 19,8 km/l,

Kilder: Suzuki motor Corp., Mc Revyen 97’, Touring Nyt test 6/94.

Blog Image

  • Comments(3)//blog.mcpilots.dk/#post7

Diverse

DiversePosted by Hans Erik Thursday, November 30 2006 22:45:35

Her skriver du om alt det andet omkring MC'en, som måske ikke passer ind i de øvrige kategorier....

Blog Image

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post6

Ture

TurePosted by Hans Erik Thursday, November 30 2006 22:32:26

Her kan du skrive noget om de fantastiske ture du har været på, eller gerne vil på. Giv et godt tip om en fed rute eller tur du kender, og invitér f.eks. på fællestur. Det ta'r kegler!!!

Blog Image

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post5

Sikkerhed

SikkerhedPosted by Hans Erik Thursday, November 30 2006 22:30:41

Her kan du skrive om alskens ting omkring sikkerhed og mc'en.

F.eks. har MC-Pilots en helt bestemt holdning til kørsel i kolonne!

Eller hvad med: brug af rygskjold, selvlysende vest, lygteføring, tegngivning, adfærd i trafikken, sikkerhed og sjov, ja find selv på flere.:

Blog Image

MC-Pilots anbefaler at man ALTID kører med godkendt rygbeskytter/skjold!

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post4

MC'en og Teknik

MC'en og TeknikPosted by Hans Erik Thursday, November 30 2006 22:28:40

Her kan du skrive alverdens ting omkring teknik rundt om motorcyklen.

Nogle sværger f.eks. til den ene olie, frem for den anden. En anden elsker de ene dæk frem for en anden. Den tredie er helt vild med en bestemt type kædekit osv. Bar fyr løs! Har du et godt tip eller råd, så er der her:

Blog Image

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post3

Motorcykler

MotorcyklerPosted by Hans Erik Thursday, November 30 2006 22:26:55

Her kan du skrive alverdens ting omkring motorcyklen, og den fantastiskheder. - der skulle vel nok være lidt at skrive om, hva? :-D

Blog Image

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post2

Velkommen til MC Pilots blog!

VelkommenPosted by Hans Erik Thursday, November 30 2006 21:30:33

Hej MC-ven.

Her kan du skrive indlæg om alverdens temaer, som har noget med mc og mc-livet at gøre.

Tanker, oplevelser, præferencer, ønsker, drømme, ja 'alt' er faktisk tilladt. Dog skal emnet du skriver om, handle om motorcykel og alt det fede, der er forbundet med det.

Personligt sætter jeg stor pris på at oplevelserne, tests, turberetningerne, fornemmelserne for f.eks. motorcyklens teknik etc., er skrevet af en
'almindelig mc-ist' der íkke nødvendigvis har været nordisk mester i det ene og andet racing. Ihvertfald er der behov for et supplement af 'almindelighed' i denne genre.

Min filosofi er (med al respekt for 'eksperterne', naturligvis) at der på det man kunne kalde 'den danske mc-scene', mangler 'menig mands røst', ifbm. f.eks. tests af motorcykler, udstyr, køreoplevelser osv. Det er efter min mening lettere, som 'almindelig dødelig mc-ist, at identificere sig med dette supplement også.

Alle er selvfølgelig mere en supervelkommen til at skrive (også nordisk mester :-)
så vi alle kan nyde oplevelser i fællesskab.

Rigtig god fornøjelse.

Mange hilsener

MC-Pilots.dk smiley

Blog Image

  • Comments(1)//blog.mcpilots.dk/#post1