Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Løst og fast om det at køre på motorcykel og alt det der li'som hører med! :D

(bla. det meget B R E D E smil! :D

Hvis du har lyst til at deltage i debatten, send en mail ved at klikke H E R
med dine data, så opretter vi dig til bloggen!

Klik på
http://mcpilots.dk for at vende tilbage til hjemmesiden.

Test at Suzuki GSX750F 97’

MotorcyklerPosted by Hans Erik Friday, July 04 2008 15:16:39

Efter i lidt over 2 år at have kørt med ”kun” 2 cylindre, var spændingen stor, da jeg endelig fik taget mig (og banken) sammen til at investere i en ”rigtig” stor motorcykel. Jeg gik efter en all-round cykel, der kunne det hele. Først gik jeg efter en 600 ccm maskine, idet de var populære, gennemtestede og rimelige i forsikring. I DK er det sådan, at det er forsikringsselskaber i syndikat med staten, der bestemmer hvor store maskiner folk har ”lyst” til at køre på. (Nogen kalder det ”frihed!”)

Nå, men tilbage til reality: Jeg oksede land rige og net rundt, for at finde ”drømmen”. Der blev både ture til Fredericia, Sønderborg, Vejle etc. Jeg endte i Skive, hvor jeg fandt en annonce for en GSX600F fra 96 med 19K KM på bagen til kr. 72.800. Da jeg den efterfølgende weekend, efter min. 2 samtaler i telefonen med Kaj fra KB, kom vi forbi, og skulle se ”dyret”. Kaj fortalte og jeg spurgte, LIGE indtil han sagde: ”Ja jeg har jo også den der 750’er fra 97, den koster ”kun” 78.900.- fordi de er

dyrere at forsikre for de yngre kørere, så den er ikke så ”attraktiv”. BOING! sagde det i mit hoved. Op på den og sidde, og jeg var ”solgt”, Kanon meget plads (osse til Elsebeth!), deligt sæde, god komfort, bremser fra GSX750R, samt diverse, og så: 106 HK! Jeg var virkelig solgt. Jeg kunne dog ikke komme ud at prøvekøre, idet der stadig på det tidspunkt blev saltet. Dette skete først d. 5/3-99 hvor vi havde aftalt ”overdragelse”.

GSX’erne har været meget populære de sidste 10 år, dels p.gra. udstyret, prisen og ”value for money”. Dette har Suzuki lukreret på i mange år. Så længe, at modellen ikke blev fornyet i over 10 år! Dette blev først gjort, med de ”nye” GSX’ere i 1998.

Den kører utroligt godt på så at sige alle strækninger. I byen er den temmelig nem at manøvrere rundt med. På landevejen er den en ét’er, og på motorvejen går det bare derudaf. Maskinen er netop bygget som allround maskine, til lidt af hvert. Den accelererer kompromisløst til langt over mit niveau(!) uden vrøvl. Udstyret med ekstremt gode bremser samt andet udstyr fra storebror GSXR, er den godt rustet til det hele. Den tager sving i en ruf, med en stabilitet, jeg ikke engang havde på GS500’eren! Dvs. at jeg først nu for alvor har fået ”lært” den rigtige svingteknik. Motorgangen er simpelt hen bare god! Det giver et bedre træk. Selv et fyldt Givi rack med 3 tasker, samt Elsebeth mærkes næsten ikke. Aftekørsel er en leg, med et ekstremt godt lys, der lyser alt foran op.

Det eneste jeg har måttet brokke mig lidt over, er en ujævn og besværet tomgang ved koldstart. Et problem der åbenbart er kendt hos GSX’erne. Afhjælpning kræver ekstrem følsom chokerbehandling; efter start fungerer alt perfekt!). (Jeg skal nok lære det! ;) Derudover synes motoren at være let højgearet, og kan godt lide omdrejninger. En lidt højere gearing ville måske gøre alt mere perfekt. (Dette siges at være blevet bedre på de nye modeller; men er selvfølgelig kun en detalje, samt en smagssag). Spejlene er rigtig gode som vindfang for hænderne. Meget ser man ikke bagud, uden forvredne arme. (Et tip fra en god ven, lader nyt håb komme op.- Bedre spejle til DM 80.- måske på vej).

De tekniske data:

Suzuki GSX 750 F, 1997:

· Motor: 4-cylindret luft/oliekølet, SACS, 4-takts rækkemotor med 2 overliggende knastaksler DOHC. 4 ventiler pr. cylinder, TSCC – 16V. 4 i 2 udstødning.

· Slagvolumen 748 ccm. Effekt: 106 HK (78 kW) v. 10500 o/m. Max. moment: 73,6 Nm v. 9500 o/m.

Præstationer: Top 235 km/t, 0-100 3,8 sek, 0-120 4,7 sek., 0-150 7,4 sek. Forbrug gns. 15,0 km/l

· Transmission: 6-trins gearkasse. Flerpladet kobling i oliebad. Kædetræk.

· Stel: Dobbelt, lukket perimeter-ramme i stål.

· Bremser: For; Dobbelt 290 mm skiver med flydende ophæng. 4-stemplede fast ophængte calibrer.

Bag; 250 mm skive med fast ophæng. 2-stemplet fast ophængt caliber.

· Mål & vægt: Totallængde: 2130 mm. Sædehøjde: 790 mm. Frihøjde: 140 mm. Tankkapacitet: 20,0 l. Reserve 2,5 l. Vægt/kraftforhold: 1,97 kg / HK. Egenvægt / total / max.: 209 / 231 / 420 Kg.

· Instrumentering: Omdrejningstæller, speedometer, triptæller, tankmåler, frigear, blink h/v, langlys, olie, benzinhane - on, reserve, pri.

Kilder: MC-revyen97, TN test 4-89, Suzuki motor Corp.

Konklusionen efter kun 3 måneder på ryggen af GSX750F er, en fantastisk allround touring maskine, med fine og afprøvede køreegenskaber, kombineret med meget gode bremser, kørestilling og komfort.

Jeg glæder mig til at afprøve et rigtigt langt stræk her til sommerferien, hvor GSX’eren for alvor skal vise sit vært på langtur. En opgave jeg er sikker på, den vil løse til et rent 13 tal. Som sædvanligt!

Blog Image

Blog Image

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post11