Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Velkommen til MC-Pilots BLOG!

Løst og fast om det at køre på motorcykel og alt det der li'som hører med! :D

(bla. det meget B R E D E smil! :D

Hvis du har lyst til at deltage i debatten, send en mail ved at klikke H E R
med dine data, så opretter vi dig til bloggen!

Klik på
http://mcpilots.dk for at vende tilbage til hjemmesiden.

Min første Motorcykel

MotorcyklerPosted by Hans Erik Friday, July 04 2008 15:12:31

Min første motorcykel - en minitest. Af Hans Erik Elley.

Det var i det herrens år 1995. Jeg var på ferie sydpå, nærmere bestemt i Tyrkiet. Året forinden havde jeg været på ferie på den skønne græske ø, Rhodos. På Rhodos havde jeg været så uforsigtig af leje en Suzuki (!) TS80, og kørt hele øen rundt på. Den samme fejl skulle nu gentage sig i Marmaris, Tyrkiet, som senere skulle vise sig at være skæbnesvangert…

Jeg husker tydeligt den morgen med 25 °, jeg hentede Yamaha'en. En DT 125 med 20HK, hvilket var noget mere en TS80’eren på Rhodos havde haft. Jeg tænkte ”Hold da ferie, det bli’r vildt!”. Jeg troppede op ved 9.30 tiden hos den lokale Marmaris mc-pusher, som i øvrigt var blevet anbefalet af hotellet. Her mødte mig et lidt trist syn. Udlejeren sad inde i sin mc-pusherskurvogn, og så noget ’brugt’ ud. Jeg tænkte ved mig selv, at han nok havde været på druk, el.lign. Det viste sig så tværtimod, at manden havde tilbragt det meste af natten på hospitalet, hvor en ung dansker (!) som havde lejet Mc hos pusheren, var blevet opereret i mere end 6 timer efter et grimt styrt! ”Now you drive VERY carefull! I tell you!, do you hear me?” Jeg tror han sagde det 5 eller 6 gange, inden jeg fik lov til at køre af sted, og jeg kunne se at han holdt meget nøje øje med min kørsel heeele vejen ud af området. ”Pyh!” tænkte jeg, og kørte virkelig stille og roligt. Jeg skulle jo også op i bjergene og køre i den smukke natur – det var faktisk også deroppe ham den anden dansker var forulykket. Vi fik senere at vide, at han var styrtet i et sving på ved ned, var gledet 20m!, indtil han til sidst var blevet kastet frem mod styret, der havde boret sig 10-20 cm ind i hans lysken/skridt! (Urp!) Nåh, men tilbage til det sjove ;O). Jeg fik for første gang afprøvet en ’rigtig acceleration’ som jeg tænkte. Nøj hvor den ’rykkede’. Det var jo noget helt andet end 80’eren sidste år. Det VAR virkeligt helt vildt. Især hvis man tager i betragtning, hvilke skønne omgivelser jeg var efterhånden omgivet af. 32°, masser af bjerge, skønne landskaber osv. Det hele stemte bare sammen. Ikke så sært man bliver grebet af at køre på Mc!

Fortryllelsen ville ingen ende tage, og en stor beslutning blev taget en varm aften der i Marmaris. Kørekortet skulle i hus over vinteren derhjemme! Og det kom det! Efter nogle måneders forløb, var jeg i starten 96 klar til at begive mig ud i den store mc-jungle. Det var ugen før køreprøven, men jeg tænkte alligevel: ”Jeg skal have noget der rykker!”, med en tanke tilbage på min DT125’er i Tyrkiet, hvor end den så drønede rundt lige nu… Jeg anskaffede mig nogle mc-blade med billeder og priser og det hele. Jeg vidste at jeg min. ville have en 125’er (for den rykkede jo helt vildt *G* Derfor faldt mit øje på en lidt speciel cykel ved navn: Yamaha TDR 125 R. Der stod den havde hele 31HK og en topfart på hele 135 Km/t til ’kun’ 35K Kr.! (Uha!;o), tænkte jeg, og fandt nærmeste brugte eksemplar, som befandt sig hos CVP i Horsens. En brugt 94’er med 12K på bagen. Da jeg endnu ikke kunne fremvise et gyldigt førerbevis til Mc, fik jeg en kammerat til at prøve dyret. (Tro mig – det ER svært ikke at kunne få lov til prøve…!) Kammeraten kom tilbage og fortalte mig hans oplevelser. Jeg tror aldrig jeg har brændt mere for at komme ud at køre, som i de minutter efter han kom tilbage! Han synes den trak rimelig godt, og var ’lige det jeg havde talt om’. ”ØV!”, tænkte jeg. Kunne han ikke bare have sagt den kørte skodagtigt!… ;O)

Kørekortet kom i hus, og SÅ var jeg klar. Jeg ringede til CVP, og… den var solgt! ”Damn!”, tænkte jeg. Noget nyt skulle hittes på. Redningen kom i form af en aftentur til den regionale Yamaha-forhandler i Rødekro ved Aabenraa. Butikken havde lukket den aften, men man skulle jo lige kigge, når man endelig var der… Hvad var det? Var det ikke?…. Jo, det VAR en splinterny TDR 125 R! Med sine markante lyserøde beskyttelseshætter på forgaflen. To lygter! El-start! 6 gear! Fedt! Telefonen glødede næste formiddag hos forhandleren. ”Reservér den, NU!”, sagde jeg. Jamen har du prøvet den?, spurgte han. ”Neeej!”, sagde jeg. Han må have troet jeg var åndsvag. ;o).

Om eftermiddagen var jeg så i Rødekro, for at se, snakke, føle, snuse, røre, pille, nusse, pudse…. Vi aftalte så handlen, som jeg betingede mig af en prøvetur, lige præcis den 4. marts (høj sol), som var en lørdag, hvor jo sæsonen begyndte. Den dag glemmes sent. Jeg kørte en tur og drønede derudaf. ”Ha!, den kunne jo 140!” En fed fornemmelse, og jeg var ’solgt’.

TDR’en er en blanding af ’Funbike’ og ’Enduro’. Dvs. en blanding af en offroader-lignende endurobike(!). TDR’en ligner en offroader, men strengt taget er det en fun- eller citybike, og er aldeles uegnet til noget som helst off-road. Den har relativt fede asfaltdæk, en stor og god bremse men en for kort vandring til offroad. Dvs. man gør sig bedst i at holde den på normal vej. Grus kan gå, men ingen offroad! Den er utroligt letkørt. Sjovest naturligvis inde i byen, hvor den rigtigt kommer til sit fulde. Kommer man ud på landevejen, bliver den en-cylindrede højomdrejnings-maskine en anelse anstrengende at køre på. Længere stræk som mere end 50-100 km af gangen, kan ikke anbefales. Men TDR’en fungerer godt. Der er elstart, og alt hvad der behøves af udstyr. Den er vandkølet, hvilket er en stor fordel, når den går så høje omdrejninger som en 125’er nu engang gør. Sædet er ok, men heller ikke beregnet til langture. Har man passager med, er den udelukkende til smutture ned i byen, og tilbage igen. Lyset, der er gult, er ok, og lyser rimeligt op. Alt i alt er TDR’en en utrolig sjov og fornøjelig begyndercykel, som enhver kan køre. Den er til bedst til decideret bykørsel, hvor den er konge. En enkelt afstikker til nabokommunen i ny og næ er ok, en god, billig og funktionel motorcykel.

Jeg havde cyklen i en hel sæson, hvor jeg havde mange sjove oplevelser på den. Den har bl.a. en gang forfulgt Bjarne Riis i ’Post Danmark Rundt’ nærmere bestemt i Horsens, hvor vi fulgte efter Bjarne efter løbet, op til hotellet, hvor jeg fik nogle interessante videobilleder af Bjarne, i færd med (selv) at vaske sine cykelsko. Men det er en heeelt anden historie…. Rigtig go’ sæson til alle.

Blog Image

Yamaha TDR 125

  • Comments(0)//blog.mcpilots.dk/#post10